Feit of fabel Er zijn veel zogenaamde feiten die als zoete koek geslikt worden. Er zijn ook veel onwaarschijnlijke weetjes die mensen maar moeilijk kunnen geloven. Wat is feit en wat is fabel?
                             
  Home  |   Favorieten  |   Contact  |   Links 
  Geschiedenis  |   Internet  |   Wetenschap & techniek  |   Beroemdheden  |   Eten & drinken  |   Lijf & leden  |   Populaire cultuur 



Feit of fabel?
De kerstman is bedacht door Coca Cola.


Waar of niet waar?
Veel mensen denken dat de in rood en wit geklede kerstman een bedenksel is dat ooit door Coca Cola bedacht werd als reclame-instrument. Dat klopt niet.

Santa Claus, afgeleid van onze Sinterklaas, evolueerde in de negentiende eeuw in de Verenigde Staten tot de figuur zoals we die tegenwoordig kennen.

Coca Cola heeft wel heel erg bijgedragen aan de beeldvorming rond de kerstman, maar de kerstman als 'icoon', zoals Coca Cola dat met graagte gebruikt, bestaat dus al veel langer.

Door het gebruik van de kerstman in haar advertenties, is ten onrechte het beeld ontstaan dat Coca Cola het hele image van de kerstman bedacht heeft. Coca Cola liet illustrator Haddon Sundblom in de jaren dertig een reclamecampagne tekenen met een cola drinkende kerstman. Die campagne bleek zo succesvol dat de sfeer en de stijl uit die campagne nog steeds gebruikt worden.


Copyright - Privacybeleid